Algemeen

Dierenarts worstelt met spanningsveld tussen zorgplicht en privé-situatie

Dierenartsen ervaren regelmatig spanning tussen hun zorgplicht voor dieren en het omgaan met moeilijke situaties bij veehouders. Soms komen zij zorgwekkende omstandigheden tegen.  Zo ook dierenartspraktijk A7 Noord, is te lezen op de website van het Vertrouwensloket Welzijn Landbouwhuisdieren.

A7 Noord zocht meerdere keren contact met het Vertrouwensloket, bijvoorbeeld voor veehouders die het werk niet meer aankonden, wat leidde tot gebrekkige dierverzorging. “Als dierenarts zie je soms veehouders keihard werken, maar toch lukt het ze niet om alles op orde te krijgen. Je wilt hen dan graag helpen, maar op lange termijn los je het probleem niet op door bijvoorbeeld het erf schoon te maken. Iedere dierenarts kent wel bedrijven waar hij of zij mee worstelt: je voelt een drempel om je zorgen bespreekbaar te maken. Omdat het je klant is, wil je hem of haar niet verlinken. Maar je voelt je verantwoordelijk voor zowel het welzijn van de dieren als de boer.”

Ondersteuning en Samenwerking
Alle contactmomenten verliepen via de website van het Vertrouwensloket, in samenspraak met de veehouders. “Het Vertrouwensloket belde diezelfde avond of de volgende ochtend om actie te ondernemen. Ze hielden ons goed op de hoogte van de stappen die ze namen, zonder privacygevoelige details te delen. We willen alleen dat iemand geholpen wordt en de ondersteuning krijgt die hij nodig heeft.”

Het Vertrouwensloket helpt bij het opstellen van een plan met de veehouder: wat is de problematiek en wat moet er gebeuren. Hoewel de problemen buiten hun expertise lagen, konden de dierenartsen indirect helpen door het Vertrouwensloket in te schakelen. Andere dierenartsen in soortgelijke situaties raden zij de samenwerking met het Vertrouwensloket aan, omdat deze de benodigde begeleiding en ondersteuning biedt.

Bron: Vertrouwensloket Welzijn Landbouwhuisdieren

Meer over:
Algemeen
Deel dit bericht: